De digitale klantenrelatie





In mijn vorige blog heb ik besproken hoe de klant van tegenwoordig steeds egoïstischer wordt. Waar we vroeger tevreden waren als een bedrijf binnen een week reageerde, willen we nu het liefst direct antwoord hebben. Technologie is de grote factor die communicatie en de klantverwachting verandert. De digitale transformaties in onze wereld geven als gevolg: “de digitale klantenrelatie”.

Nu zullen de meeste van jullie denken: een digitale klantenrelatie is toch de normaalste zaak van de wereld? Als je een vraag aan een bedrijf wilt stellen doe je dit meestal via de mail of via social media. Hoe vaak pak jij nog de telefoon om naar een bedrijf te bellen? En als je het doet, hoe vaak wordt je dan niet in een wachtrij geplaatst omdat ‘alle lijnen bezet zijn’ en als je dan iemand te pakken hebt heb je vaak ook nog de verkeerde en krijg je niet meteen antwoord op je vraag. Nee we gebruiken steeds vaker digitale hulpmiddelen om te communiceren met bedrijven.

Buiten dat communicatie steeds meer digitaal wordt, verwachten wij ook dat een bedrijf naast een website, gebruik maakt van social media en/of een App. En gek is het niet dat wij als consument dit verwachten, er ontstaan namelijk steeds meer digitale bedrijven.

Doordat digitaal communiceren lastig is (je kunt namelijk moeilijk emotie tonen en vaak worden dingen verkeerd opgevat) kiezen digitale bedrijven voor een extreme klantgerichte benadering. Ook verwacht de zogenaamde technologie-gedreven klant dit van een bedrijf. Zij verwachten namelijk een topservice in alle fases van de customer journey. Ga dit maar eens voor jezelf na: wil je iets kopen op een website en het proces loopt niet vlekkeloos, dan begin je al met klagen en uit onderzoek is zelfs gebleken dat 48% (!) van de consumenten de aankoopsite verlaat. Dat zijn confronterende cijfers.

Voor bedrijven is het dus belangrijk om deze vergelijking aan te houden: digital first = customer first. De klant is nummer één en deze moet ook nummer één blijven, vooral als het gaat over digitale communicatie. Technologie is en blijft slechts een hulpmiddel om communicatie efficiënt te laten verlopen. Helaas komt het nog té vaak voor dat een bedrijf er verzekerd van is dat zij klantgericht zijn, maar dat wij als klant dit volkomen anders zien. De cijfers liegen er namelijk niet om: 80% van de CEO’s vinden dat hun bedrijven klantgericht zijn en slechts 8% van de klanten zij het hiermee eens.


Kan jij jezelf hierin vinden? Wat is jouw ervaring met digitaal communiceren met bedrijven? Voel jij je als klant betrokken, gewaardeerd en het belangrijkst ‘nummer één’? 

Reacties

  1. Als ik een één op één communicatie heb en dus snel geholpen wordt door een bedrijf, dan voel ik me als klant wel betrokken. Als ik moet wachten op een antwoord dan begin ik wel te twijfelen aan deze gedachten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Snelle, een op een communicatie zijn dus volgens jou een belangrijk punten als het gaat om de digitale klantenrelatie. Bedankt voor je antwoord!

      Verwijderen
  2. Ik heb echt heel verschillende ervaringen met digitaal communiceren met bedrijven. Ik heb sinds kort een abonnement bij Tele2Mobiel en hier had ik veel opstartproblemen mee. Ik wilde Tele2 bellen maar de wachtrij was 30 minuten dus besloot ik via Facebook contact op te nemen. Het duurde soms dagen voordat er gereageerd werd en uiteindelijk moest ik de problemen die Tele2 eigenlijk zou moeten erkennen zelf maar oplossen. Waardeloos vond ik dat.
    Toen ik contact zocht met Cooblue via WhatsApp was dit heel anders. Ik voelde me betrokken, de medewerker stelde zich voor en maakte grapjes en dit maakte dat ik me persoonlijk aangesproken voelde en super gewaardeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een persoonlijke benadering is dus erg belangrijk als het om een digitale klantenrelatie gaat. Je hoort inderdaad wel vaker dat providers van digitale communicatiemiddelen moeite hebben met hun communicatie. Wat erg jammer is, want juist zij zouden er veel vanaf moeten weten. Bedankt voor je input Gaby en hopelijk maak je alleen nog maar ervaringen mee als met Coolblue!

      Verwijderen
  3. Leuk artikel! Je hebt hier zeker wat schokkende cijfers te pakken voor bedrijven. Tijdens het schrijven van mijn Trending Topic paper heb ik veel informatie opgedaan over de klant van tegenwoordig (en in de toekomst). En inderdaad zoals je zegt, de klant is nummer één. Lang moeten wachten op een reactie is voor mij ook een irritatiepunt, je zoekt immers contact via internet om snel een reactie ook te krijgen. Moet ik hier lang op wachten dan ga ik zeker twijfelen aan het bedrijf. Maar heb ook eens meegemaakt dat een bedrijf mij snel en goed hielp, na het boeken van een reis lukte het niet om later bagage bij te boeken. Ik heb toen digitaal contact opgezocht en zij hebben mij van begin tot eind geholpen. Dit heeft een erg goede indruk op mij achter gelaten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor het compliment Jaimy. Interessant om te horen dat we tot dezelfde ontdekkingen zijn gekomen. Een digitale eerste indruk is inderdaad ook een hele belangrijke indruk. Gelukkig zijn er steeds meer bedrijven die de klant inderdaad wel als koning behandeld en laten we hopen dat deze bedrijven er steeds meer komen! Bedankt voor je input :).

      Verwijderen
  4. Interessant artikel zeg! Klant is koning vind ik ook wanneer het niet digitaal is best raar... Uit mijn eigen ervaring blijkt namelijk dat heel veel klanten, heel erg onredelijk zijn. Het grote verschil is denk ik dat organisaties binnen een digitale klantrelatie geen keuze meer hebben. De klant moet wel koning zijn, gezien anders de halve wereld meekijkt naar hoe jij hen uitlegt dat het allemaal wat genuanceerder ligt. Dat leidt weer tot imago- en misschien zelfs reputatieschade. Daar zijn organisaties natuurlijk als de dood voor.

    Het heeft dus zowel voor- als nadelen. Het is fijn dat de klant méér invloed heeft, mits deze klant zelf redelijk is. Helaas bestaat onze maatschappij ook uit heel veel onredelijke klanten en blijkt die toename aan invloed toch een keerzijde te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Jacky, bedankt voor je input. Interessant om de mening vanaf de 'andere' kant te horen. Tegenwoordig willen klanten inderdaad steeds meer, sneller en beter, wat erg jammer is. Bedrijven proberen hier vaak op in te spelen als gevolg dat de consument steeds meer gaat verlangen van een bedrijf. Heel erg bedankt voor je input!

      Verwijderen
  5. Ik vind klantenservice van bedrijven heel balangrijk omdat de klant "koning" is. Het kan natuurlijk altijd beter, is dan ook de instelling die de ceo's zouden moeten hebben. Die cijfers die je noemt drukken hun neuzen wel even goed op de feiten. Leuk artikel evy !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je input Joren. Het is inderdaad belangrijk dat CEO's deze instelling ook hebben, helaas blijkt uit de cijfers dat dit in de meeste gevallen nog niet zo is.

      Verwijderen
  6. Mijn ervaringen met digitaal communiceren met bedrijven zijn erg gemengd. Ik had laatst een bestelling geplaatst bij een bedrijf. Bestelling zou binnen een dag verzonden worden, maar ik kreeg maar geen bevestiging. Dus eerst eens gemaild, maar kreeg hier ook geen reactie op. Vervolgens toch maar gaan bellen en ook dat ging niet goed... Na een uur in de wacht te hebben gehangen viel het contact direct weg. Vervolgens weer terug gebeld en toen kreeg ik gelukkig vrij snel iemand aan de lijn. Bleken storing te hebben.. Kan gebeuren natuurlijk, maar jammer dat dat dan nergens wordt gecommuniceerd. Daarnaast zijn al die medewerkers dan ook super chagrijnig en dat is dan ook wel te merken.

    Aan de andere kant vind ik digitaal communiceren met bedrijven als Ziggo en NS via twitter wel echt heel fijn. Je krijgt snel antwoord en ze kunnen je vaak ook helpen in die 140 tekens. Over het algemeen zijn ze ook erg vriendelijk. Op dat moment voel ik me dus meer betrokken dan bij de eerste situatie die ik schetste.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je antwoord Loes. Digitaal communiceren is inderdaad (nog) niet voor iedereen en elk bedrijf weggelegd. Wat erg lastig is, aangezien wij als consument dit wel verwachten. Een eerste indruk blijft toch lang bij, ook al is deze digitaal. Ik hoop dat je in de toekomst meer positieve (digitale) ervaringen krijgt net als met de bedrijven als Ziggo en de NS.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts