Technologie maakt ons als consument egoïstischer dan ooit



De technologie boekt enorme vooruitgang. Ik herinner me nog de tijd dat ik één uur op de computer mocht om te MSN’en en als de telefoon ging had je pech, want dan viel je internet uit. Tegenwoordig ben ik gewend dat ik overal internet heb, dat ik op elk moment met mijn vrienden kan praten en dat zij dat ook kunnen. Doet mijn internet het niet of valt de wifi uit? Dan raak ik lichtelijk in paniek, want dan ben ik ‘onbereikbaar’. Het is een transformatie die in minder dan tien jaar heeft plaatsgevonden. Tien jaar geleden kon ik er niet eens aan denken dat ik niet zonder telefoon kon leven, maar tegenwoordig lopen kinderen van elf jaar of jonger al rond met de nieuwste iPhones. Als je er zo over nadenkt is de technologische vooruitgang bijna niet te geloven. Toch is onze nieuwe wereld de normaalste zaak van de wereld.

Je hebt vast wel ooit iemand ‘egoïstisch genoemd’, maar heb je jezelf ooit betrapt op het feit dat je
jezelf egoïstisch vind? Vast niet. Het zit niet in onze menselijke aard om onszelf egoïstisch te vinden. Doen we dit wel? Dan hebben we er altijd een ‘goede’ reden voor. Toch vind ik dat wij als consument zijnde stuk voor stuk egoïstisch zijn en steeds egoïstischer worden.

Maar heel gek is dit niet. Er is namelijk een hele logische verklaring voor: de digitalisering van onze wereld. Door de technologische vooruitgang in onze wereld is namelijk ook het verwachtingspatroon van ons als consument veranderd.
Ga maar voor jezelf na: had je vroeger een vraag aan een bedrijf? Dan had je er vrede mee dat deze binnen een aantal dagen beantwoord werd. Niet waar? Heb je tegenwoordig een vraag aan een bedrijf? Dan moet je er niet aandenken dat je nog 24 uur op een antwoord moet wachten. Ik hoor je nu denken ‘ik kan best een dag wachten op een antwoord’, fout! De feiten liegen er namelijk niet over:
  • -          De helft van de consumenten wil binnen vier uur antwoord als deze via de mail is gesteld
  • -          86% van de consumenten wil een antwoord binnen 24 uur als de vraag via Facebook wordt gesteld
  • -          20% van de consumenten wil eigenlijk het liefst binnen één uur antwoord, waarbij het niet uitmaakt van welk communicatie middel er gebruik is gemaakt.

Shocking niet waar? Ja dat vond ik ook, maar wel (helaas) de kei harde waarheid.
De snelheid van communicatie tussen bedrijf en consument is punt een. Naast de snelheid verwachten wij als consument namelijk ook dat een bedrijf een volledig en transparant antwoord geeft. De communicatie moet soepel, snel en met een hoge kwaliteit verlopen. Best wel wat eisen die wij als consument stellen niet waar? Wij als moderne consument willen alles en het liefst meteen, maar we hebben niet de  tijd om alles zelf te doen. Daar is het egoïsme weer, waarom zijn we niet tevreden met minder? Wij als klant willen aangeven waar we naar opzoek zijn, het liefst binnen een bepaald budget en bedrijven kunnen ons persoonlijk aanbod bezorgen. De rollen worden omgedraaid: welk bedrijf/merk wil MIJN voorwaarden aannemen? Wij als consument nemen de controle over de relatie.

Gelukkig is hier allemaal een oplossing voor: de technologie. Wil je weten wat de technologie van tegenwoordig allemaal kan en wat de toekomst ons gaat brengen? Houd dan mijn blog in de gaten!

Reacties

Populaire posts