Technologie maakt ons als consument egoïstischer dan ooit
Je hebt vast wel ooit iemand ‘egoïstisch genoemd’, maar heb je
jezelf ooit betrapt op het feit dat je
jezelf egoïstisch vind? Vast niet. Het zit niet in onze menselijke aard om onszelf egoïstisch te vinden. Doen we dit wel? Dan hebben we er altijd een ‘goede’ reden voor. Toch vind ik dat wij als consument zijnde stuk voor stuk egoïstisch zijn en steeds egoïstischer worden.
jezelf egoïstisch vind? Vast niet. Het zit niet in onze menselijke aard om onszelf egoïstisch te vinden. Doen we dit wel? Dan hebben we er altijd een ‘goede’ reden voor. Toch vind ik dat wij als consument zijnde stuk voor stuk egoïstisch zijn en steeds egoïstischer worden.
Maar heel gek is dit niet. Er is namelijk een hele logische verklaring voor: de digitalisering van onze wereld. Door de technologische vooruitgang in onze wereld is namelijk ook het verwachtingspatroon van ons als consument veranderd.
Ga maar voor jezelf na: had je vroeger een vraag aan een
bedrijf? Dan had je er vrede mee dat deze binnen een aantal dagen beantwoord
werd. Niet waar? Heb je tegenwoordig een vraag aan een bedrijf? Dan moet je er
niet aandenken dat je nog 24 uur op een antwoord moet wachten. Ik hoor je nu
denken ‘ik kan best een dag wachten op een antwoord’, fout! De feiten liegen er
namelijk niet over:
- - De helft van de consumenten wil binnen vier uur antwoord als deze via de mail is gesteld
- - 86% van de consumenten wil een antwoord binnen 24 uur als de vraag via Facebook wordt gesteld
- - 20% van de consumenten wil eigenlijk het liefst binnen één uur antwoord, waarbij het niet uitmaakt van welk communicatie middel er gebruik is gemaakt.
De snelheid van communicatie tussen bedrijf en consument is
punt een. Naast de snelheid verwachten wij als consument namelijk ook dat een bedrijf
een volledig en transparant antwoord geeft. De communicatie moet soepel, snel
en met een hoge kwaliteit verlopen. Best wel wat eisen die wij als consument
stellen niet waar? Wij als moderne consument willen alles en het liefst meteen,
maar we hebben niet de tijd om alles
zelf te doen. Daar is het egoïsme weer, waarom zijn we niet tevreden met
minder? Wij als klant willen aangeven waar we naar opzoek zijn, het liefst
binnen een bepaald budget en bedrijven kunnen ons persoonlijk aanbod bezorgen. De rollen worden omgedraaid: welk bedrijf/merk wil MIJN voorwaarden
aannemen? Wij als consument nemen de controle over de relatie.
Gelukkig is hier allemaal een oplossing voor: de
technologie. Wil je weten wat de technologie van tegenwoordig allemaal kan en
wat de toekomst ons gaat brengen? Houd dan mijn blog in de gaten!
Reacties
Een reactie posten