Een leeuwin de rug toekeren



Daar stonden we dan oog-in-oog met de ‘queen of the jungle’. Haar groen-achtig kleurende kattenogen ogen keken mij doordringend aan. Haar snijtanden waren ontbloot. Ik heb ooit ergens gelezen dat de hoektanden van een leeuwin net als dolken zijn, ze dringen diep door in het vlees. Met deze gedachten in mijn achterhoofd bleef ik toch aardig kalm. Ik raakte niet in paniek, dit kalmeerde haar. Ze ging rustig liggen. Ik voelde mezelf veilig en zij ook. Na een tijdje stonden er ineens 10 mensen om ons heen. De andere dierentuin bezoekers hadden haar gespot en wilde dolgraag een foto.

Killerwomen

Een van de mooiste en sierlijkste beesten in de dierentuin zijn voor mij de witte leeuwen. Ze slapen ongeveer 20 uur per dag, houden van de nodige aandacht – ik kon mijn camera niet van ze afhouden en ze verdronken zowat in mijn lens – en leeuwinnen? Dat zijn pas killer-women!  Leeuwinnen zijn de jagers, de verzorgers en zijn ook nog eens heel sociaal. Leeuwinnen jagen samen, delen alles samen en zorgen samen voor de welpen. Maar ook zijn deze power-vrouwen erg nieuwsgierig.

Nieuwschierig

Het leeuwen verblijf bevindt zich bij Ouwehandsdierenpark vlakbij de ingang. In de ochtend maakten we een iets wat lange stop, wat zagen we? Slapenede leeuwen. Op goed geluk liepen we in de middag weer terug naar het leeuwenverblijf, in de hoop dat er wat leven in de brouwerij was. Helaas, nog steeds slapende leeuwen. Ondertussen was er wel een leeuwin bijgekomen. Eentje die nog enigszins actief (ze was in ieder geval wakker) op een boomstronk lag.
Het was rustig, de meeste mensen waren ergens middenin of aan het einde van het park. Fascinerend stond ik bij het glas te kijken. Verassend genoeg maakte ze oogcontact, meerdere keren zelfs, maar veel actie kwam er niet. Totdat mijn vriend zei: we gaan met onze rug richting haar staan. Daar gingen we dan: we keerde onze rug naar haar toe. Ik snapte niet goed waarom, als iemand dit bij mij doet voel ik juist afstand: diegene wil niks van mij hebben. Het was me al snel duidelijk: in leeuwentaal werkt dit anders. Na een paar minuten keek ik over mijn schouder en daar kwam ze dan. Zo stil als de duivel sluipend naar ons toe. Ik voelde de adrenaline door mijn lijf en draaide mezelf om. Daar stond ik dan oog-in-oog met de queen of the jungle. Want wat blijkt? Als je een katachtige de rug toekeert – in tegenstelling tot mensentaal – worden ze nieuwsgierig en komen ze juist naar je toe.  Ze was kalm en het voelde vertrouwt – misschien omdat er glas tussen ons inzat – maar WOW, wat een fantastisch einde van deze dag!

Reacties

Populaire posts